Mirjana Matešić / 4. siječnja 2020. / Aktualno / čita se 7 minuta
Mirjana Matešić izdvaja glavne naglaske iz Europskog zelenog plana objavljenog tek desetak dana nakon što je Europska komisija definitivno formirana. Što se očekuje od industrije, što od država članica i njihovih proračuna, što od obrazovanja i sličnih društvenih segmenata
Samo deset dana nakon stupanja na dužnost Europska je komisija objavila Komunikaciju o novom Europskom zelenom sporazumu koji ima za cilj suočavanje s klimatskim promjenama i okolišnom krizom koja se očituje u više od milijun ugroženih vrsta, zagađenim oceanima, šumama koje nestaju.
Europski zeleni sporazum ustvari je razvojna strategija koja stremi transformirati Europu u društvo koje će do 2050. godine postići neutralnost u odnosu na emisije stakleničkih plinova, a svoj rast neće bazirati na potrošnji resursa. Strategija donosi politike i mjere koje su potrebne da bi se ostvario cilj postavljen ovim Sporazumom. Strategija je shematski prikazana na Slici 1.
U Strategiji se prvi put spominje horizontalno povezivanje politika i aktivnosti kako bi se postigao maksimalan pozitivan učinak u području zdravlja, kvalitete života, otpornosti i konkurentnosti gospodarstva. To traži intenzivnu koordinaciju i pronalaženje svih mogućih sinergijskih akcija u svim područjima.
Europska komisija najavljuje da će do ožujka 2020. objaviti Zakon o klimi prema kojem će se klimatska neutralnost do 2050. definirati kao zakonska obveza. Zakon će, smatra EU, osigurati da svi sektori pridonesu cilju klimatske neutralnosti u zadanom roku.
Iako se smanjenje emisija stakleničkih plinova provlači kroz razne zakone i politike EU još od 1990. godine, uspjeh nije zadovoljavajući. U tom periodu EU je uspjela smanjiti emisije stakleničkih plinova za 23% iako je ekonomija rasla za 61%. Trenutne politike osiguravaju smanjenje emisija do 2050. za najviše 60% što nije dovoljno jer je cilj da se 2050. godine postigne potpuna neutralnost u emisijama stakleničkih plinova. Zbog toga nakon Zakona o klimi slijedi revizija klimatskih politika i stroži zahtjevi za smanjenjem emisija. Komisija će također pripremiti strategiju prilagodbe klimatskim promjenama koja bi trebala pomoći privatnim investitorima, osiguravateljima, poslovnim organizacijama, gradovima i građanima.
Ključna je dekarbonizacija energetskog sektora budući da je on odgovoran za 75% svih emisija u Europi. Zemlje članice su dužne do kraja godine u Europsku komisiju poslati svoje revidirane energetsko-klimatske planove koje će Komisija procijeniti kao i potrebu za dodatnim mjerama. Sve to bit će sadržano u novoj energetskoj legislativi koja se očekuje do 2021. godine kako bi se ambicioznije pristupilo ostvarenju ciljeva zacrtanih do 2030.
Što je novo u Europskom zelenom sporazumu?
Europska komisija očekuje potpunu transformaciju industrije do 2050. radi postizanja kružnog gospodarstva i klimatske neutralnosti. Aktivnosti trebaju započeti odmah. U ovom trenutku oko polovice svih emisija stakleničkih plinova i više od 90% gubitka biološke raznolikosti uzrokovano je ekstrakcijom resursa i procesuiranjem materijala, goriva i hrane.
U ožujku 2020. godine očekuje se da će Komisija predstaviti novu Industrijsku strategiju EU, čiji je cilj potaknuti zelenu i digitalnu transformaciju industrije. Akcijski će plan poticati kružni dizajn svih proizvoda, temeljem zajedničke metodologije i načela.
Stroga primjena regulative povezane s energetskim performansama u zgradarstvu započet će procjenom Strategija energetske obnove zgrada u zemljama članicama, koja će biti provedena u 2020.
Na isti način ovaj Sporazum pristupa transportu i mobilnosti te proizvodnji hrane.
Vrlo je ambiciozno prikazan i pristup očuvanju biološke raznolikosti te sprečavanja zagađenja prirode kemikalijama prvenstveno u proizvodnji hrane.
Kako bi sve ovo bilo provedivo, Strategija detaljno opisuje kako će se tema održivosti ugraditi u postojeće europske politike. Plan zahtijeva značajne investicije. Procijenjeno je da je za postizanje trenutnih klimatskih i energetskih ciljeva do 2030. potrebno investirati dodatnih 260 milijardi eura godišnje, što znači 1,5 posto BDP-a u 2018. godini, a zadržavanje tog intenziteta zahtijeva mobilizaciju i javnih i privatnih sredstava. Komisija će ovaj investicijski izazov poduprijeti nizom poticajnih mjera.
Pretpostavlja se da će privatni sektor odigrati odlučujuću ulogu. Gospodarstvu su potrebni dugoročni signali kako bi se financijski i kapitalni tokovi usmjerili prema zelenim investicijama. Komisija u 2020. planira objaviti revidiranu Strategiju financiranja održivosti. Očekuje se da će najmanje 30 InvestEU fondova pridonositi borbi protiv klimatskih promjena.
Nadalje, održivost bi trebala biti ugrađena u okvire korporativnog upravljanja jer se mnoge kompanije još prioritetno koncentriraju na kratkoročne financijske rezultate u odnosu na dugoročni održivi razvoj. Istovremeno je potrebno ojačati izvještavanje podataka o utjecaju na klimu i okoliš kako bi investitori imali jasne informacije o održivosti investicija.
Stoga se očekuje i revizija Direktive o nefinancijskom izvještavanju. Komisija će poduprijeti gospodarstvo i druge dionike u razvoju standardiziranih praksi upravljanja prirodnim kapitalom u EU i globalno.
Osim toga, radit će se na stvaranju EU Green bond standarda što bi trebalo olakšati investitorima i kompanijama identifikaciju investicija u održive projekte te će se pokušati klimatske i okolišne rizike ugraditi u financijske sustave. To će značiti bolju integraciju ovih rizika u europski bonitetni okvir i procjenu kapitalne potražnje za zelenom imovinom. EU će tražiti načine kako financijski sustav može poduprijeti otpornost na okolišne i klimatske rizike posebno u području fizičkih rizika i štete od prirodnih katastrofa.
Razvoj jedinstvene europske taksonomije ima za cilj pojednostaviti definiranje projekata koji pozitivno utječu na održivost i ubrzati im pristup izvoru financiranja. Prioritetnima su prepoznati šest područja koje prikazuje Slika 2. To su: sprečavanje klimatskih promjena, prilagodba klimatskim promjenama, kružno gospodarstvo, sprečavanje zagađenja, održiva uporaba vode i morskih resursa te zdravi ekosustavi.
Ovaj sustav taksonomije funkcionirat će kako je prikazano na Slici 3. Projekti će se prije ulaska u sustav održivog financiranja evaluirati pomoću postojećih ili standarda koji se razvijaju. Kako bi nominirani projekt ili aktivnost prošla selekciju EU taksonomije morat će zadovoljiti tri kriterija:
1. Da daje značajan doprinos barem jednom od šest definiranih okolišnih tema;
2. Da značajnije ne šteti niti jednoj od preostalih pet okolišnih tema;
3. da ima integriran barem minimum društvene zaštite.
Očekuje se da će primjena EU taksonomije, uvođenjem obvezne objave informacija o udjelu u zelenoj ekonomiji, investitorima omogućiti da unaprijede svoje financijske portfelje u korist zelenih projekata.
Naime, kompanije u koje se investira morat će izvještavati o svim ključnim utjecajima pod vrlo strogim i ambicioznim kriterijima koje priprema EU, a jasna pravila definiranja portfelja sprečavat će ‘greenwashing’ i omogućavati veću usporedivost projekata s obzirom na doprinos održivosti.
Projekti koji uključuju ugljen i nuklearnu energiju isključeni su iz EU taksonomije, a definiran je rizik od preusmjeravanja investicija s drugih održivih aktivnosti (samo za klimu). Dodatno, razvijaju se Zelene dionice (Green Bonds).
Kako bi očuvala prirodni kapital Europe i njene resurse, Komisija će predložiti Europsku strategiju biološke raznolikosti do 2030., koja bi trebala predvoditi ostatak svijeta u postavljanju ciljeva i preuzimanju odgovornosti za očuvanje prirode i zaustavljanje zabrinjavajuće stope gubitka biljnih i životinjskih vrsta. Osim toga, objavit će i Europsku strategiju za šume s ciljem zaustavljanja deforestacije te pošumljavanja Europe. Razvijat će regulatorne i ne-regulatorne mjere za poticanje lanaca vrijednosti koji ne uzrokuju deforestaciju i minimaliziraju rizik za šume u Europi, ali i onaj uvjetovan uvozom.
Europska komisija će raditi sa zemljama članicama na procjeni i usporednoj analizi budžetiranja zelene prakse. To će olakšati procjenu koliko su godišnji proračuni i srednjoročni financijski planovi uzeli u obzir pitanja okoliša te učenje od najbolje prakse.
Dobro dizajnirana porezna reforma može potaknuti ekonomski rast i istovremeno otpornost na klimatske šokove te doprinijeti pravednom društvu i pravednoj tranziciji. Poticanje istraživanja i inovacija ključno je za postizanje cilja Europskog zelenog sporazuma.
Škole, obrazovne institucije i sveučilišta su u poziciji da uključe učenike, roditelje i širu zajednicu u promjene potrebne za uspješnu tranziciju. Komisija će pripremiti europski okvir kompetencija kako bi pomogla razvoju i procjeni znanja, vještina i stavova prema klimatskim promjenama i održivom razvoju. Također će pripremiti popratne materijale te olakšati razmjenu dobre prakse u europskim edukativnim mrežama.
Sadržaj Europskog zelenog sporazuma vrlo ambiciozno u središte razvojne strategije postavlja klimatske promjene i krizu okoliša te ukazuje da je Europa itekako svjesna potrebe brzog i odlučnog djelovanja. Neke države članice, posebice na sjeveru Europe, već dulje vrijeme pokazuju da su svjesne i spremne na snažniju akciju. To je pokazalo finsko predsjedanje Vijećem Europe, a i Njemačka svoje predsjedanje u drugoj polovici 2020. također posvećuje pitanju borbe protiv klimatskih promjena. Postoji bojazan da će hrvatsko presjedanje Vijećem Europe i teme koje je Hrvatska predstavila kao prioritetne, pokazati da Vlada RH ne razumije europske aktualnosti te da će naša prilika da ostavimo značajniji trag na politici Europe bit propuštena, a time i prilika da sami prepoznamo važnost borbe protiv klimatskih promjena.