Ozana Nadoveza / 18. svibnja 2018. / Članci / čita se 9 minuta
Današnja struktura gospodarstva nije sukladna cilju podizanja opće obrazovanosti stanovništva jer su deficitarna zanimanja u najvećem dijelu povezana s nižim razinama obrazovanja, piše Ozana Nadoveza. Struktura potražnje za radom ostavlja dojam viška visokokvalificirane radne snage. S druge strane, u usporedbi s ostalim zemljama članicama EU28, Hrvatska solidno zaostaje po udjelu visokoobrazovanog stanovništva u stanovništvu od 30-34 godine
Dobra vijest za hrvatsku Vladu i njen proračun je da može značajno smanjiti izdatke za tercijarno obrazovanje i u potpunosti se posvetiti obrazovanju dostojnom „europske gostionice“ – obrazujući uglavnom radnike u ugostiteljstvu koji će u ljetnim mjesecima posluživati bogatije Europljane. Pitanje je samo – želi li Hrvatska biti „europska gostionica“?
Prva rečenica ovog teksta donekle je pretjerana, ali ipak nije daleko od istine. Cilj je analize ukazati na neke „mane“ interpretacija (iako često točnih) zaključaka o neravnoteži na tržištu rada u Hrvatskoj. Naime, nerijetko analize neusklađenosti ponude (izvedene iz formalnog obrazovanja nezaposlenih) i potražnje za radom u Hrvatskoj izvode par zaključaka:
Pokušat ću se u analizi dotaknuti ovih zaključaka i ukazati na neke nedostatke u izvlačenju preporuka za obrazovnu politiku iz ovako predstavljenih zaključaka. Nadam se da će tekst barem ublažiti retoriku i mitsku sliku koja se stvara posebno vezano za potencijalni višak visokoobrazovanog stanovništva u Hrvatskoj bez obzira na područje obrazovanja. Također, tekstom želim apelirati na nositelje ekonomskih politika, prije svega obrazovnih i onih na tržištu rada, da ozbiljnije i studioznije pristupe problemu nezaposlenosti koji hrvatski građani najčešće spominju kao najveći problem u zemlji kako je pokazalo istraživanje Eurobarometra koje je prenio i analizirao Nenad Bakić na svom blogu Eclectica.
Većina zaključaka analize temelji se na podacima iz evidencija Hrvatskog zavoda za zapošljavanje koji nužno ne odražavaju potpuni uvid u realno stanje na tržištu rada[1], posebno u nekim njegovim dijelovima[2]. Ipak, s obzirom na ciljeve ove analize evidencija HZZ-a bit će sasvim dovoljna podloga za donošenje ključnih zaključaka.
Razmotrimo li udjele potražnje za zanimanjima koja zahtijevaju višu razinu obrazovanja vidimo da je njihov udio u 13 godina zapravo blago pao i to sa 28% na 26%. Kakav je to „razvoj“ ostvaren u 13 godina kada se u 2017. godini struktura gospodarstva u najboljem slučaju uopće nije promijenila, a ako se i jest – danas tražimo više slabije kvalificiranog rada no prije 13 godina
Prije no što se upustimo u detaljnu analizu po zanimanjima, promotrimo razvoj (ili stagnaciju, ako ne i nazadovanje) strukture tržišta rada u Hrvatskoj u 2017. godini u odnosu na 2004. godinu. Razmotrimo li na Grafikonu 1 prikazane udjele potražnje za zanimanjima koja zahtijevaju višu razinu obrazovanja (plavo) vidimo da je njihov udio u 13 godina zapravo blago pao i to sa 28% na 26%. Po definiciji se udio traženih radnika s nižom i srednjom stručnom spremom povećao. Postavlja se pitanje kakav je to „razvoj“ ostvaren u 13 godina kada se u 2017. godini struktura gospodarstva u najboljem slučaju uopće nije promijenila, a ako se i jest promijenila – promijenila se na način da danas tražimo više slabije kvalificiranog rada no prije 13 godina[3].
Poboljšanje strukture potražnje (mjereno relativnim udjelom slobodnih radnih mjesta koja zahtijevaju visoku stručnu spremu) za radom vidljivo od 2007. godine, a posebno od 2010. godine posljedica je dobro dokumentirane činjenice da krize najsnažnije pogađaju niže kvalificirane radnike te nije odraz strukturnog i perzistentnog poboljšanja na tržištu rada.
Posljedično, upravo obratnu situaciju vidimo kod udjela u ukupnoj nezaposlenosti koji je za zanimanja koja zahtijevaju višu razinu obrazovanja u 2004.godini iznosio 15%, a u 2017. godini čak 25% (pri čemu treba imati na umu da je udio stanovništva s tercijarnim obrazovanjem značajno rastao od 2009. godine, dok se udio onih sa sekundarnim obrazovanjem smanjivao).
Ovdje se postavlja pitanje hoćemo li obrazovnu politiku:
Nažalost, kao što se često i naglašava, današnja struktura gospodarstva nije komplementarna cilju podizanja opće obrazovanosti stanovništva jer su deficitarna zanimanja u najvećem dijelu povezana s nižim razinama obrazovanja. Započet ću analizu s top 30 traženih zanimanja u Hrvatskoj prema evidenciji Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ) u 2017. godini.
U 2017. godini na HZZ-u je ukupno bilo otvoreno 250 216 novih radnih mjesta. Otprilike 65% slobodnih radnih mjesta odnosilo se na 30 zanimanja (od ukupno 390) prikazanih na Grafikonu 2 (163 982 radna mjesta). Od tih 30 zanimanja koja čine preko 60% ukupne potražnje za radom registrirane na HZZ-u, samo 9 crveno označenih zanimanja (23%) zahtijevaju stručnu i/ili sveučilišnu visoku razinu obrazovanja (7 zanimanja od toga je sveučilišno fakultetsko), dok preostalih (čak) 77% slobodnih radnih mjesta u najtraženijim zanimanjima zahtjeva nižu razinu obrazovanja. Od ukupnog broja visokoobrazovanih 40% se odnosi na radna mjesta u obrazovanju i odgoju, 28% traženih mjesta zahtjeva ekonomsko obrazovanje, a 26% odlazi na zanimanja u zdravstvu. Od tri navedena sektora dva su (dominantno) javna diva – zdravstvo i obrazovanje, dok se ekonomisti (i pravnici koji su se također našli na ovoj listi) zapošljavaju u oba sektora (i privatnom i javnom). Nažalost, niti jedno zanimanje povezano sa STEM obrazovanjem[4] se nije našlo na ovom popisu.
Ovakva struktura potražnje za radom je nepovoljna te u kombinaciji s postojanjem nezaposlenosti među visoko obrazovanim stanovništvom u određenim znanstvenim područjima (posebice u 6-godišnjem razdoblju krize u Hrvatskoj) ostavlja dojam viška visokokvalificirane radne snage. S druge strane, u usporedbi sa ostalim zemljama članicama EU28, Hrvatska solidno zaostaje po pitanju udjela visokoobrazovanog stanovništva u stanovništvu od 30-34 godine. To je zaključak kojeg možemo izvući iz grafikona 3 na kojem se Hrvatska s udjelom od otprilike 29% visokoobrazovane radne snage smjestila na treću najlošiju poziciju po pitanju pokrivenosti stanovništva u dobi od 30-34 godine visokim obrazovanjem. Takva obrazovna struktura smješta Hrvatsku daleko ispod prosjeka EU28 zemalja u kojima je oko 40% stanovnika u dobi od 30-34 godine visokoobrazovano.
U drugom dijelu teksta detaljnije ću se pozabaviti neusklađenosti ponude i potražnje na tržištu rada po zanimanjima te dodatno argumentirati zašto trenutna situacija ne bi trebala biti jedini čimbenik kod donošenja odluka vezanih uz obrazovnu politiku.
Bilješke:
[1] U privatnom sektoru MojPosao je izgradio solidnu reputaciju i prema riječima Ekonomskog instituta u Zagrebu „Za razliku od radnih mjesta oglašavanih na Hrvatskom zavodu za zapošljavanje, na portalu MojPosao primarno se oglašava privatni sektor…“. Na temelju tih podataka EIZ računa OVI indeks. Osim toga, poslodavci nisu obvezni objavljivati oglase na HZZ-u od 2002. godine od kada se između ostalog pojavilo mnoštvo drugih mogućnosti za tražitelje zaposlenja i radnika (npr. linkedin, ali i facebook).
[2] S podacima dostupnim na HZZ-u analiza je moguća samo na makro i mezzo razini. Nažalost, na temelju ovih podataka se ne može ništa reći o neusklađenosti na mikro razini. Objašnjenje kako je moguće da se zaključak o (ne)usklađenosti na tržištu rada može razlikovati s obzirom na razinu na kojoj se promatra (makro, mezzo, mikro) je jednostavan. Primjerice, neka je student završio studij/smjer digitalnog marketinga, a zaposlio se u odjelu računovodstva. U ovom slučaju su ponuda i potražnja za radom usklađene na makro i mezzo razini (po kriteriju ekonomsko obrazovanje-ekonomsko zaposlenje). Međutim, na mikro razini se poslovi u digitalnom marketingu i računovodstvu razlikuju po nekim bitnim značajkama. Stoga, na mikro razini (pojedinac/poslodavac) ponuda i potražnja za radom nisu usklađene. Postoji više primjera u kojima se (ne)usklađenost na makro i mezzo te mikro razini mogu razlikovati, ali u ovom trenutku i s dostupnim podacima nije moguće donositi bilo kakve zaključke o (ne)usklađenosti na tržištu rada na mikro razini. Međutim, treba naglasiti da bi takva studija svakako bila dobra podloga za preciznije određivanje obrazovnih politika i politika tržišta rada.
[3] Analizirane promjene u potražnji temeljene na podacima HZZ-a ne daju savršenu sliku strukture potražnje za radom zbog razloga navedenih ranije. Posebno se navedeno odnosi na neka zanimanja u privatnom sektoru u području informatike i telekomunikacija.
[4] Treba naglasiti dvije stvari: i) unutar zanimanja u obrazovanju i zdravstvu nalaze se i zanimanja koja zahtijevaju visoko obrazovanje u STEM području, a koja nisu pribrojana standardnim STEM zanimanjima, te ii) STEM poslodavci najčešće ne koriste HZZ kao primarno (čak ni sekundarno) sredstvo kod traženja zaposlenika. Stoga otvorena radna mjesta na HZZ-u značajno podcjenjuju potražnju za radom STEM profila.